PRACOWNIA: SPOŁECZNA
Ekran: „Co to są emocje?”
Temat: Dobre i złe emocje w naszym życiu.

 

CELE OGÓLNE

  • kształtowanie umiejętności wyrażania swoich uczuć oraz panowania nad negatywnymi emocjami.

CELE SZCZEGÓŁOWE (przewidywane osiągnięcia)
Uczeń:

  • doskonali umiejętność formułowania dłuższych wypowiedzi ustnych,
  • dostrzega sytuacje, które sprawiają mu radość, przyjemność, zadowolenie,
  • uświadamia sobie jakie sytuacje źle wpływają na samopoczucie,
  • uczeń potra zapanować nad negatywnymi emocjami (agresja, złość, wściekłość itp.)

METODY PRACY: słowne, problemowe
FORMY PRACY: zbiorowa, indywidualna
POMOCE: platforma, karteczki, karta pracy

PRZEBIEG ZAJĘĆ

  1. Wprowadzenie > Platforma > Zadanie > „Wykreślanka – sześciosłówkowa”
    • podanie celu dzisiejszych zajęć,
    • wyszukiwanie nazw emocji ukrytych w wykreślance,
    • rozpoznawanie emocji pozytywnych i negatywnych.
  2. Czytanie > Platforma > Uczę się > „Emocje czy uczucia”
    • czytanie przez nauczyciela tekstu,
    • swobodne wypowiedzi uczniów na temat przeczytanego tekstu.
  3. Ćwiczenie > Platforma > Uczę się > „Znasz te emocje?”
    • rozpoznawanie i nazywanie emocji w oparciu o ilustracje „Zgadnij, jaką emocję przeżywają, postacie na ilustracji pozytywną, czy negatywną?”
  4. Utrwalenie > Platforma > Zadania > „Emocjonalna kolorowanka”
    • kolorowanie obrazków, które kojarzą się z poznanymi emocjami,
    • rozmowa na temat poprawności wykonania zadania oraz cech charakteryzujących dane emocje pozytywne i negatywne.
  5. Czy potrasz pokazać emocje?
    • odgrywanie scenek dramowych obrazujących takie emocje jak: radość, szczęście, miłość, smutek, żal, rozpacz, złość, wściekłość itp.
    • Zabawa „Podaj dłoń”.
      Uczniowie w rytm dowolnego, radosnego utworu spacerują po sali. Kiedy zaczyna się utwór poważny, podają sobie dłoń na znak powitania i kłaniają się z uśmiechem na twarzy. Celem ćwiczenia jest pokazanie, że nawet, kiedy jesteśmy bardzo źli, pomocna dłoń i uśmiech na twarzy drugiego człowieka może zdziałać cuda. Ćwiczenie to należy omówić z uczniami pod kątem ich odczuć.
  6. Podsumowanie > Platforma > Zadania > „Sudoku z emocjami”, „Bingo z emocjami”
    • zagraj w MEMORY i sprawdź, których uczuć uda ci się zebrać więcej - pozytywnych czy negatywnych,
    • zagraj w BINGO z emocjami,
    • sprawdzenie realizacji celu zajęć.
      Uczniowie na kartce zapisują jedną z emocji jaka towarzyszyła im podczas dzisiejszych zajęć.
    • przyklejenie karteczek na arkuszu szarego papieru w klasie pod nazwą KLASOWA MAPA EMOCJI.
  7. Praca domowa
    KARTA PRACY
    • połącz w pary twarze z takimi samymi emocjami,
    • zilustruj emocje na pustych twarzach,
    • zaznacz, która twarz jest wesoła, a która smutna.